Kaikilla on jokin lempiaihe, josta tykkäävät paasata. Itselläni se on se, että brändäys ei ole kaunisteltua vaan kaunista totuutta.

Markkinointimiesten ja -naisten tehtävä ei ole saada kaikki kiiltämään, vaikka niin moni luulee. Kyllähän sen jo automaalaritkin tietävät, että jos pohjatöitä ei ole tehty kunnolla ja yritetään vaan pienesti silottamalla ja pintamaalauksella saada kuprut piiloon, niin kyllähän ne sieltä näkyvät, viimeistään kaiken paljastavassa kevätauringossa.

Ensimmäinen aamupäivä keväisellä terassilla sai mielen notkeaksi ja vetämään yhteen ajatuksiani siitä, mistä brändinrakennuksessa todellisuudessa on kyse, siinä on kyse VAISTO:sta.

V = vapaus. Irtautumista kaavamaisesta ”näin on aina tehty” -ajattelusta sekä myös kilpailijoista. Merkityksellistä on vahva oma visio ja sen noudattaminen, eikä jatkuva vilkuilu peruutus- tai sivupeileihin. Vapaus on rohkeutta olla erilainen, tehdä asioita toisin kuin muut.

A = aitous. Laadukas brändi perustuu todelliseen tarpeeseen, hyötyyn ja siksi aitoon kokemukseen. Sen olemassaololle on syy ja oikeutus, jokin muukin kuin tekijänsä rahanahneus. Aitouden määrittää asiakas.

I = ihastus. Brändin tulee herättää tunnereaktioita asiakkaissa, niitä plusmerkkisiä sellaisia. Kädenlämpöinen ja mitäänsanomaton ei rakenna vahvaa brändiä.

S = sitoutuminen. Kun saat asiakkaassa aikaan vahvan tunnereaktion, hän on valmis sitoutumaan – jopa tällaisessa maailmassa, jossa sitoutuminen on usein kirosana. Ja mikä tärkeintä, saat brändin lähipiirin sitoutumaan. Jos et siihen pysty, et voi siihen pystyä myöskään asiakkaiden joukossa.

T = totuus. Rehellisyys maan perii, etenkin brändinrakennuksessa. Kupruja ei peitetä pintamaalilla, ne peitetään sillä, että ne hiotaan pois ja rakennetaan pohjasta asti uudelleen kuntoon. Totuus paljastuu aina.

O = omistajuus. Brändillä tulee olla omistaja. Hän, joka osaa ja saa tehdä jokaisen valinnan brändin mukaisesti. Mitä enemmän levällään päätökset ovat, sitä vähemmän yhtenäiseksi tai vahvaksi brändi voi koskaan muodostua. Brändi ei ole markkinointiosaston kampanjakikkailua, vaan se on asia, joka määrittää, onko yrityksellä menestysedellytyksiä vai ei.

Vahva brändi kulkee omaa polkuaan ja luottaa intuitioon, mutta intuition on täytynyt ensin syntyä tiedon ja taidon kautta. Brändin pohjalla on vahva visio ja sen eteen tehdään asioita suurella sydämellä, ja siksi se saa myös muut innostumaan ja sitoutumaan. Hyvä brändi on aito ja helposti lähestyttävä ja ennen kaikkea se on rehellinen – sekä itselle että muille.

Jos joudut miettimään, mitä hyvää keksisit sanottavaksi, brändi ei ole siinä kunnossa, että se voisi todellisuudessa menestyä. Hyvässä brändissä on niin paljon hyvää, että et tiedä, mistä aloittaisit, ja silti kaikki sanat tuntuvat todellisuudessa aliarvioimiselta.

Vahva brändi ei ole pakkelilla kaunisteltu vaan luonnonkaunis.


#brändikorjaamo #olevälkympi

Vastaa